Software Point: Neurosonic har genererat ett positivt gensvar när det gäller välbefinnande och produktivitet för våra anställda på företaget.

Software Point: Neurosonic har genererat ett positivt gensvar när det gäller välbefinnande och produktivitet för våra anställda på företaget.

Hur fick ni reda på Neurosonic?

"Vi blev medvetna om Neurosonic när jag fick prova Neurosonic på HrX-mässan 2019 och blev entusiastisk över tanken att introducera Neurosonic på vårt kontor," säger Johanna Gillberg, HR-direktör på Software Point. "Efter det presenterade jag idén för resten av ledningen och lyckades övertala CFO att följa med på ett testbesök till Neurosonics showroom."

Det inledande besöket övertygade också andra om att skaffa Neurosonic för Software Points kontor, där målet var att förbättra välbefinnandet och återhämtningen för personalen som arbetar vid olika rytmer under arbetsdagen. Allt började rulla framåt därifrån, eftersom priset var rätt och hela paketet var lätt att implementera, minns Johanna om de tidiga stadierna.

Neurosonic har varit en fantastisk förmån för de anställda och välkomnades varmt på kontoret.

Neurosonic har varit i tung användning från början, och de första tre månaderna var rummet bokat från sju på morgonen till sent på kvällen. Med pandemins ankomst och rekommendationerna om distansarbete minskade användningen något, men nu lockar Neurosonic igen anställda tillbaka till kontoret.

Var placerade ni Neurosonic på kontoret?

På femte våningen i kontorshuset finns också ett fantastiskt gym som kompletterar förmånerna för de anställda förutom Neurosonic. Vi hittade en perfekt plats för Neurosonic i ett fönsterlöst rum som kallas Sauna, och de övriga inredningsprodukterna för rummet, inklusive mattor, fanns redan tillgängliga på kontoret.

Saunarummet är en idealisk plats och möjliggör avslappning även i mörker om det behövs. Denna plats är belägen i ett centralt mötesområde intill köksön. När du lyssnar på musik kan du inte höra något ljud utifrån, och du får fullständig ro.

Implementering av Neurosonic

Angående implementeringen hade vi en bra start när personalen fick lära sig om fördelarna med Neurosonic från en Neurosonic-expert vid kontorets frukostmöte. Införandet av Neurosonic på arbetsplatsen har också främjats av att anställda har pratat med varandra och delat sina erfarenheter.

Tillsammans har vi funderat över vilket program som passar varje situation och har fungerat för andra med specifika behov. Den centrala platsen på kontoret har också främjat användningen, och rummets bokningsstatus syns tydligt med en röd lampa bredvid dörren.

Angående användningen av Neurosonic har huvudförvirringen varit om justering av programmets intensitet eftersom inte alla användare var medvetna om den här funktionen i applikationen. Den nya refresh-knappen i Neurosonics appuppdatering, belägen i det nedre hörnet av skärmen för att återställa intensitetsstandardinställningar, togs varmt emot på kontoret. Nu är det enklare att justera intensiteter genom applikationen.

Implementeringen har gått smidigt, och om det har funnits några utmaningar har Neurosonic gett assistans omedelbart. Från kundens perspektiv har er kundservice fungerat felfritt även efter enhetsanskaffningen.

Har du märkt några förändringar hos människor efter införandet?

"Vi har märkt förändringar i de anställdas välbefinnande efter införandet av Neurosonic. På grund av detta använder anställda Neurosonic om och om igen.

Till exempel kan en anställd efter en 3-timmars morgonmöte känna sig helt utmattad, och med Neurosonic känner de att de kan klara sig bättre med eftermiddagens arbete. Flera anställda har funnit lindring i sömnkvaliteten och använt Neurosonic-program, särskilt i de inledande stadierna.

För närvarande används enheten främst för att stödja daglig återhämtning när anställda är på kontoret. Neurosonic är verkligen fördelaktig under arbetsdagar, och även i slutet av arbetsdagen går folk till rummet innan de lämnar för hemmet.

Annan feedback

"Välbefinnande är enormt viktigt", säger Rya Rosenlund-Tiainen, kontorschef på Software Point. Det har inte gjorts specifika mätningar avseende påverkan på sjukfrånvaro efter införandet av Neurosonic, men det är väldigt lite långvarig frånvaro.

Anställda har bara gett positiv feedback om Neurosonic, och de har omfamnat dess användning. Det har varit underbart att se även nya anställda upptäcka Neurosonic.

Uppskattningen för möjligheten till återhämtning under arbetsdagar är genuin, och det är verkligen en betydande extra fördel på jobbet. Ja, vi tror att Neurosonic har genererat ett positivt gensvar för våra företagsanställdas välbefinnande och produktivitet med 110%", säger Rya Rosenlund-Tiainen.

Anställdas välbefinnande är allt för att få saker att fungera. Det här är ett briljant sätt att ta hand om de anställdas välbefinnande. Vi rekommenderar helhjärtat Neurosonic till andra företag. Alla, skaffa Neurosonic-rum!

Johanna Gillberg
HR Director Software Point
Rya Rosenlund-Tiainen
Office Manager